Pán nesnese, když se někdo rouhá vůči Jeho oddaným,
a proto je osobě, která se něčeho takového dopouští
upřena navždy možnost získání Pánovy milosti.
Veškeré oddané činnosti takovéto osoby jsou prázdné a
minou se účinkem, stejně jako obětování přepuštěného másla
do popela obětního ohně. Každý, kdo usiluje o duchovní
život, se musí obezřetně vyvarovat páchání těchto přestupků.
Neříkáme to, abychom vám nahnali strach. Vzpomeňte si na
příklad Rámačandry Purího, který začal s přestupkem vůči
svému duchovnímu učiteli, aby dále pokračoval s přestupkem
vůči chodidlům Džagadánandy Pandita a konečně namířil
svůj ofenzívní postoj vůči samotnému Pánovi, Čaitanjovi
Maháprabhuovi. Každý, kdo následuje tuto zavrženíhodnou
cestu, se navždy zbavuje možnosti zažít duchovní radost.
Šrímad Bhágavatam uvádí, že vzpomínáním na Pánova
lotosová chodidla – ve smyslu dychtivosti Mu sloužit – se
odstraňuje z našich životů vše nepříznivé. Jinými slovy,
odstraňuje se ofenzívní postoj, projevující se jako nechuť
ke službě, která je jediným prostředkem schopným
přivolat požehnání Pánovi milosti. Službou se osvobozuje
od hmotných vlivů a dostává se na úroveň čistého dobra,
višuddha sattvy. Ryzí oddanost Pánovi se v jeho srdci začne
probouzet, jakmile se vymaní z otroctví způsobeného
hmotnými kvalitami. Přirozeně se odpoutá od věcí, které nemají vztah ke Krišnovi a obdrží
nejvyšší milost. Avšak rouháním
se vůči Šrí Guruovi a Vaišnavům
je vše ztraceno a zničeno.
Rouháním se vůči
oddanému, který přijal útočiště
u Svatého Jména, se vytrácí chuť
ke zpívání. Člověk se takto vznáší
na hmotné úrovni vědomí, vláčen
touhami, které mu přináší pouhé
neštěstí a nepřízeň. Skutečné
požehnání pro všechny je krásně
popsáno v Čaitanja Čaritámritě, v
rozhovoru mezi Maháprabhuem
a Šrílou Rámánandou Rájem
Rámánanda Ráj řekl, že
oddanost Krišnovi je nejvyšší
realizací transcendentálního poznání. Největšího věhlasu
může kdokoli dosáhnout tím, že se stane Krišnovým
oddaným. Nejcennějším vlastnictvím je božská láska ke
Šrímatí Rádhárání a Šrí Krišnovi a největší utrpení je
způsobeno ztrátou společnosti Krišnových oddaných. Ten,
kdo miluje Krišnu, je nejušlechtilejší osvobozenou bytostí.
Extatické opěvování vznešených zábav Rádhy a Krišny je
nejvyšším náboženstvím. Společnost Krišnových oddaných
je jediným skutečným dobrem pro všechny. Krišnovo
transcendentální jméno, vlastnosti, krása a zábavy jsou jediným subjektem hodným stálého vzpomínání a lotosová
chodidla Šrí Rádhy a Krišny jsou tím jediným, co bychom
měli uctívat a zbožňovat.
Jediným vhodným místem k životu je Vrindávana, kde
se Rádhá a Krišna šťastně oddávají Svému božskému tanci
lásky, rása líle. Jedinými náměty hodnými poslechu jsou věčné
zábavy Rádhy a Krišny. Zpívání Svatých Jmen božského páru
je nejlepší formou kírtanu a tím nejvznešenějším druhem uctívání, představujícím skutečnou kulturu a mělo by jako
takové být stanoveno za konečný cíl lidské civilizace. Je-li
však srdce nakaženo přestupkem vůči Harimu, Guruovi a
Vaišnavům, tak se odchýlíme z duchovní cesty a jsme vláčeni
po bídné cestě požitkářství
Bháratavarša, Indie, je vstupní cestou do duchovního
světa, Vaikunthy, kde se bohové a bohyně ucházejí o lidské
zrození – zrození nabízející tu nejlepší možnost ke styku s
Vaišnavy a službě vztahující se ke Krišnovi. Tento drahocenný
dar je možné zničit aparádhou a proměnit tak lidský život v
břímě.
Čaitanja Maháprabhu sestoupil z té nejintimnější
oblasti transcendentálního sídla Šrí Rádhy a Krišny, aby
nás upomenul na naši skutečnou totožnost Jejich věčných
služebníků. Pokud však umožníme naší vnitřní povaze, aby
se od služby Rádě a Krišnovi odklonila, zotročí si nás iluze a
my tak promarníme vzácnou příležitost, kterou nám lidské
zrození nabízí.
(Radha-Govinda. Program Pronisec 2008)
Žádné komentáře:
Okomentovat