sobota 25. dubna 2015

"Z jiného kolectivu"-Šrí Šrímad Bhaktivedánta Nárájan Goswámí Mahárádž

"Z JINÉHO KOLEKTIVU"

 Šrí Šrímad Bhaktivedánta Nárájan Goswámí Mahárádž, Malajsie, 1. února 1998 ~~~

 Mahat-sevam dvaram ahur vimuktes
Tamo-dvaram yositam sangi-sangam
Mahantas te sama-cittah prasanta
Vimanyavah suhrdad sadhavo ye ~~~

   [Člověk může dosáhnout cesty osvobození z materiálních pout jedině službou vysoce pokročilým duchovním osobnostem. Tyto osobnosti jsou impersonalisté a oddaní. Ať už chce splynout s existencí Pána nebo se chce stýkat s Osobností Božství, měl by sloužit mahátmám (velké duše). Pro ty, jež se o takové činnosti nezajímají, jež se stýkají s lidmi, kteří mají zálibu v ženách a sexu, je cesta do pekla otevřena dokořán. Velké duše jsou vyrovnané. Nevidí žádný rozdíl mezi jednou živou bytostí a druhou. Jsou velmi mírumilovné a jsou plně zaměstnané v oddané službě. Jsou zbavené hněvu a pracují pro prospěch každého. Nechovají se žádným ohavným způsobem. Takoví lidé jsou známí jako mahátmy (velké duše). Šrímad-Bhágavatam 5.5.2]

   V nedávné době byl výklad veršů, jako je tento, vyřazen a místo toho jsou nyní poskytována jiná, odlišná vysvětlení. Podle nových výkladů, ti, jež je tvoří, tvrdí, že: „Člověk by měl přijmout útočiště pouze u našeho Gurudéva, nebo u někoho jiného, kdo je z našeho kolektivu. Nikdy by neměl jít k nikomu mimo naši skupinu. Nezáleží na tom, kdo oni jsou. Třebaže to může být Krišna v podobě sádhua (svatá osoba), nebo dokonce Čaitanja Maháprabhu a Nitjánanda Prabhu osobně, jestliže Jsou mimo náš kolektiv, pak je zakázáno vidět Je. A pokud neuposlechnete těchto pravidel, potom vás vyhodíme ze skupiny. Musíte přijmout pouze sádhuy, jež jsou v naší malé skupině.“ [*viz. poznámka pod čarou 1]

 Avšak toto není význam této šloky, nebo jakékoliv jiné. Taková prohlášení nejsou k nalezení nikde v šástře.


 BHAKTI NENÍ OMEZENA ŽÁDNÝMI SEKTÁŘSKÝMI OMEZENÍMI

 Vidím, že mnoho oddaných nyní chce přijít a poslechnout si Hari-kathá, ale, vzhledem k jejich slabé mysli, jsou ovládáni. Ti, jež se je snaží ovládat, jednají proti Vaišnavské etiketě a páchají velký přestupek. Pokud jakákoli osoba dává pozvání, aby přišli a naslouchali Hari-kathá, a další osoba varuje lidi, aby nešli a neposlouchali, pak se dopouští největšího přestupku. Ani v historii, ani ve Šrímad-Bhágavatamu, Mahábharatě ani v Rámajaně, jsme nikdy neviděli Vaišnavy takto jednat. Takže tento jed je nyní podáván. Měli byste vědět, že ten, kdo tento jed podává, není ani Vaišnava, co říci o způsobilém guruovi.

 Jestliže takzvaný guru dává takový příkaz, měl by být určitě zavržen. Jsme vyznavači Krišna bhakti. Pokud uvidíme osobu, která je kvalifikovaná na to, aby nám předala tuto Krišna bhakti, pak bychom jí měli naslouchat. Bhakti není omezena žádnými sektářskými omezeními. Kdekoliv bona fide Vaišnava mluví o Hari-kathá a Šrímad-Bhágavatamu, měli bychom si ho jít určitě poslechnout. Pokud je takový Vaišnava přítomen, a my si ho nejdeme poslechnout, potom se dopustíme přestupku. [*viz. poznámka pod čarou 2] Takže, vysvětlení k šástře se nyní liší. Ve skutečnosti se výklady nezměnily, avšak mentalita těch, kteří se je snaží vytvořit, ano. Myslím si, že byste se neměli řídit těmito nepravdivými pokyny, bez ohledu na to, kdo je sestavuje. I když váš guru toto říká, pak musí být zavrhnut. Toto je Vaišnavská etiketa.

 ODDANÍ MAHÁ-PURUŠA (VELKÉ OSOBNOSTI) TU JSOU PRO CELÝ SVĚT

 Takže naslouchejte a vezměte si toto všechno k srdci. A ať už slyšíte cokoliv, snažte se to osvojit v životě. Jestliže si něčeho nejste vědomi nebo nerozumíte, můžete se zeptat kteréhokoli Vaišnavy, aby to vysvětlil, nebo můžete přijít za mnou, pokusím se pomoci, bez jakékoli diskriminace na základě kasty nebo vyznání. Oddaní mahá-puruša nejsou vázáni žádnými sektářskými zásadami nebo omezeni hranicemi nebo zdmi; spíše tu jsou pro celý svět. Stejně jako Krišna je celého světa, jsou i Vaišnavové. Jestliže kdokoliv vytváří sektářství ve jménu duchovního života, pak to dělají bez jakéhokoli odkazu na sádhua, šástru nebo gurua.

 [Poznámka 1: Chci takovouto revoluci: měli bychom přijít na správnou cestu, v pravém slova smyslu. Krišna někoho naplánuje, aby po mě nastoupil; a potom přijde kdokoliv jiný, a to nebude zničeno. Svět bude zničen, avšak tato linie je věčná. Šríla Bhaktivinód Thákur řekl, že tato linie je věčná. Někdo přijde, ať už z jakékoli skupiny. (Šríla Nárájan Goswámí Mahárádž, z přednášky 15. ledna 2000]

 [Poznámka 2: Provádět bhadžanu (oddanou službu) se sklonem sloužit Šrímatí Rádhice je tím nejlepší druhem bhadžany. Nelze říci, že nikdo není způsobilý pro vykonávání tohoto druhu bhadžany. Na tomto světě je vždy rúpanuga Vaišnava, jež je schopen vykonávat takovou bhadžanu. Minulost, přítomnost a budoucnost – stále tu bude někdo s touto kvalifikací. Říci to jinak je chybné, poněvadž svět by čelil zániku, pokud by postrádal přítomnost takové kvalifikované osoby.

 (přeloženo týmem z „Rays of the Harmonist“, „Jewels from the Ocean of Separation“ od Šríly Nárájana Goswámí Mahárádže v glorifikaci Šríly Bhaktivedánty Vamana Goswámí Mahárádže, Kártik, 2005]


 (PureBhakti.com)

 [MAHÁ-PURUŠA: Velká osobnost, jenž je seberealizovaná a nachází se mimo zrození a smrt]

Žádné komentáře:

Okomentovat