neděle 11. února 2018

"Vzdej mi své poklony"-Šrí Šrímad Bhaktivédanta Nárájana Maharádža

Ardžuna řekl: „Prabhu, pro mě není možné, abych takové uctívání vykonával zde na bojišti. Řekni mi, prosím, o nějakém jednodušším způsobu.“
A Kršna odpověděl: „Chceš znát nějaký jednoduší způsob? Následuj nám namaskurú, pouze Mi vzdej své poklony (pranámy).“ Kršna tím nemyslí pouhé položení se na zem, ale chce, abychom se Mu poklonili bez falešného ega. „Vzdej se všech druhů náboženství a výlučně se Mi odevzdej.“ (Bhagavad-gíta 18.66)
Tento pokyn bychom měli přijmout do našeho srdce a v takovém rozpoložení mysli se Kršnovi poklonit. Pokloní-li se někdo jenom jednou, jedinkrát takovým způsobem, je to, jako by skočil do obrovského oceánu, oceánu hmotného bytí, a když vyplave na hladinu, vidí, že ho již překonal. „Dokonce i ten, kdo vykonal deset obětí koně se musí znovu narodit, avšak ten, kdo se pouze jedinkrát poklonil Kršnovi, se už nikdy více nenarodí.
Ten, kdo se Kršnovi poklonil v náladě výlučného odevzdání, nevstoupí
znovu do kruhu opakujících se rození a smrtí. Nebude znovu nucen vstoupit do matčina lůna. Takový je význam nám namaskuru: „Vzdej Mi své poklony.“ Ardžuna Kršnovi odpověděl: „Prabhu, já se Ti nepokloním jenom jednou, ale stokrát i tisíckrát!“
Ve verši Kršna praví: „mad-bhaktahá–staň se Mým oddaným, man-maná bháva–vykonávej bhadžan, oddaně mi služ a to tak, že na Mně budeš ve svém srdci myslet. Na konci této služby (bhadžanu) Mně uctívej–mad-jádží a když pudžu dokončíš, vzdej Mi své hluboké poklony–mán-namaskurú.“
Nyní se čtyři popsané činnosti staly činností jednou–vzdej své poklony Bhagavánovi Šrí Kršnovi s velkou vírou, láskou a procítěním a upřímně následuj všechny části bhakti. To je sarva-guhjatam–nejskrytější poklad a paramam váčaha–nejvyšší pokyn Bhagavad-gíty.
Jestliže kdokoli následuje tento jediný verš, jistě překročí oceán tohoto hmotného bytí a dosáhne výlučné prémy u lotosových nohou Šrí Kršny.

Žádné komentáře:

Okomentovat