Tento dopis Šríly Prabhupády byl původně napsán v bengálštině u příležitosti odchodu Šríly
Bhakti Pragňány Kešavy Goswámího Mahárádže. Byl adresován Šrílovi Bhaktivedántovi
Trivikramovi Mahárádžovi, jednomu z předních žáků Šríly Bhakti Pragňány Kešavy
Goswámího Mahárádže. Pak byl Šrílou Bhaktivedántou Narájanem Mahárádžem přeložen
do hindštiny a vytištěn v časopise Šrí Bhagavat Patrika v prosinci roku 1968. Následuje
anglický překlad tohoto dopisu.
Sláva Šrí Guruovi & Gaurángovi.
Seattle, Washington
22. října 1968
Skládám své pokorné vyčerpávající poklony lotosovým nohám všech Vaišnavů.
Šrípad Trivikramo Mahárádžo1
,
Včera jsem obdržel tvůj dopis z 12. října a jeho obsah byl srdcervoucí. Laskavě mě informuj o
podrobnostech náhlého odchodu púdžjapády Mahárádže (Šríla Bhakti Pragňána Kešava Goswámí Mahárádža). Se Šrílou Mahárádžem jsem měl velmi dlouhodobý blízký vztah.
Navštěvoval jsem Šrípada Narahari Dádu2 a Šrípada Vinoda Dádu3 s velkou náklonností.
Byli mými velmi milujícími přáteli. Také starší Tirtha Mahárádža, profesor Nišikanta
Sannjala a Vasudeva Prabhu z Kalkaty mi byli velmi drazí. Později jsem navštěvoval a volně
se stýkal se Šrípada Šrídharem Mahárádžem, jako bychom byli nejbližší z členů rodiny.
Kromě Šrípada Šrídhara Mahárádže, všichni výše zmínění Vaišnavové postupně odešli. Náš
čas se také blíží, takže bude nejlepší mít tu příležitost sloužit Šrílovi Prabhupádovi co
nejdéle.
Mám velmi úzké spojení se Šrí Gaudíja Vedánta Samiti.4 Ty, a zejména Šrípada Vamana
Mahárádža5
, víte dobře, že jsem jedním ze tří osob, které založily Šrí Gaudíja Vedánta Samiti
v Bosapada Lane, v Kalkatě, ještě předtím, než Šríla (Bhakti Pragňána Kešava) Mahárádža
přijal sannjás. Během několika málo dní vzniku Samiti, Šrí Narottamánanda Brahmačárí (v
současné době Tridandi Swámí Šrí Šrímad Bhakti Kamala Madhusúdana Mahárádža) se od
toho oddělil. V tu dobu Šrípada Vámana Mahárádža, který se pak stal brahmačárím, navštívil
náš dům v Sitakanta Banaradži Lane. Zvolil mne prezidentem bengálského časopisu Šrí
Gaudíja Patrika.
6
Respektoval jsem nařízení Šríly Mahárádže a začal jsem pravidelně psát články pro Gaudíja
Patriku, a Šríla Mahárádža si velmi cenil, cokoliv jsem napsal. Poté jsem byl také jmenován
prezidentem hinduistického magazínu Šrí Bhagavata Patrika a v něm se zveřejnilo mnoho
mých článků. Později jsem nemohl předkládat články vzhledem k nedostatku času. Teď jsem
se stal obyvatelem cizích zemí a musím cestovat dvacet tisíc mil každý rok (přes 32 tisíc km).
Největší soucit Šríly Bhakti Pragňána Kešava Goswámí Mahárádže ke mně bylo to, že mě
udělal sannjásínem. Složil jsem slib, že nikdy nepřijmu sannjás, ale Šríla Mahárádža ho nuceně
dal. Určitě by dnes byl nejvíce potěšen, kdyby viděl úspěch mého kázání. Minulý rok jsem
ho navštívil v Kalkatě spolu se svými žáky a navzdory tomu, že byl upoután na lůžko, byl
rád, že nás přijal. Mám naprostou důvěru v to, že jak v jeho přítomnosti, tak po jeho
odchodu musí být velkou radost, když vidí mé rozsáhlé kázání poselství Šrímana
Maháprabhua v západních zemích jako Amerika, Kanada, Anglie, Německo a Havaj
(Honolulu), která se nachází v Tichém oceánu, stejně jako ve východních zemích, jako
Japonsko (Tokyo) a tak dále.
Byl jsem věrným grihamedím (grihamedí – ten, jehož rozum je ponořen v domácích
záležitostech). Šríla Prabhupáda ke mně čas od času chodíval ve snech a volal na mě, abych
se zřekl rodinného života a abych šel spolu s ním. Ty sny mne vystrašily a přiměly mě
přemýšlet o tom, že bych měl přijmout sannjás. Neměl jsem touhu přijmout sannjás. Avšak na
opakované naléhání Šrípada Narájana Mahárádže věnoval Šríla Bhakti Pragňána Kešava
Goswámí Mahárádža nekonečný soucit této neochotné a slepé osobě tím, že mi dal sannjás.
Zdá se, že toto přání Šríly Prabhupády se přeneslo do jeho srdce a tím bylo dosaženo mého
sannjásu.
Takže jsem věčně zadlužen Šrílovi Mahárádžovi. Proto ihned, co jsem obdržel tvůj dopis,
jsem uspořádal virahasabhá, setkání v seattleském chrámu jako čest jeho odchodu. Posílám
rozhodnutí o kondolenci ze setkání spolu s tímto dopisem. Laskavě to přijmi jako naši
šraddhándžali, pokornou poctu. V mých dalších centrech (seznam je přiložen), zejména
Londýn, Hamburk a Honolulu, jsem dal pokyny, aby rovněž uspořádali viraha-sabhá a vzdali
šraddhándžali poctu.
Budeš mít radost, až zjistíš, že jsem provedl tři sankírtanové skupiny, zahrnující americkou
mládež a páry, pod mým vedením. Jedna taková skupina v současné době cestuje po
městech v Americe a já jsem také s touto skupinou. Druhá skupina šesti oddaných provádí
kírtanu v různých místech Londýna. Indové žijící zde jsou z nich ohromeni. Ti Indové se
vzdali své vlasti a přišli do západního světa, aby dosáhli bohatství a prestiže, ale Američané
dělají harinám-sankírtan. Ty kazatelské činnosti probíhají nějak velmi dobře.
Mám zájem vědět, jakou ustanovení vytváříš. V této záležitosti obdržíš mou naprostou
spolupráci, protože jsem muž konstruktivních myšlenek. Nemám rád destruktivní politiku.
Bylo to přání Šríly Prabhupády a Šríly Bhaktivinoda Thákury, aby Američané prováděli
kírtan v Šrídhámu Májápuru a tato příležitost nyní přišla. Bohužel ti, kteří se vetřeli do
Májápuru, ho považují za svůj osobní majetek a v současné době je ostatním zakázáno
navštěvovat toto místo. Šríla Bhakti Pragňána Kešava Goswámí Mahárádža řešil tyto gurutjágíy
(guru-tjágíové – ti, kteří se zřekli svého gurua) a guru-bhogí (guru-bhogíové – ti, kteří si
užívajíc majetku svého gurua) s mečem v ruce.
V tomto ohledu loni zmínil, že pro mě sjedná pět akrů půdy v Šrídhámu Májápuru. Byl jsi u
toho přítomen. Pokud mi v této záležitosti pomůžeš, mám v úmyslu udělat ášrám
v Májápuru. Američtí chlapci a dívky ho mohou navštěvovat a bydlet zde a obdržet
odpovídající školení. Naší spoluprací se mohou kazatelské činnosti velmi dobře provádět.
Proto toužím znát detaily tvého ustanovení
Zítra jedu do Montrealu. Odtud pojedu do Santa Fe (Nové Mexiko) a do Los Angeles.
Posílám adresy našich středisek s tímto dopisem. Provádíme plán na stavbu Nového
Vrindávanu na třech stech akrech půdy. Laskavě odpověz na Los AngelskouHollywoodskou
adresu, jelikož zůstanu v Montrealu tři dny, sedm dní v Santa Fe a skoro
jeden měsíc v Los Angeles.
prithivíte áče jata nagarádi gráma
sarvatra pracára haibe mora náma
V každém městě a vesnici bude slyšet zpívání Mého jména. [Šrí Čaitanja-bhágavata (Antjakhanda
4.126)]
Kázání se může značně rozšířit na celém světě na základě tohoto systému. Myslím si, že tvoje
ústava musí být přímo v souladu s předpovědí výše. Doufám, že tvoje bhadžana pěkně
pokračuje.
Tvůj oddaný služebník,
Šrí Bhaktivedánta Swámí
Poznámky pod čarou:
1
Šríla Trivikrama Mahárádža je jedním z předních žáků Šríly Bhakti Pragňána Kešava Goswámí Mahárádži. Přijal
sannjás od Šríly Kešava Mahárádže ve stejnou dobu jako Šríla Nárájana a Šríla Vamana Mahárádža, a od té doby
spolu kázali a nadchli stovky tisíců oddaných.
2 Šríla Narahari Dádá byl starším a blízkým žákem Šríly Bhaktisiddhanta Sarasvatí Thákury. Byl považován za
„matku“ a „Florence Nightingale“ (anglická ošetřovatelka, 1820-1910) Gaudíja Mathu. Vždy zařídil péči a výživu
všech oddaných. Dádá znamená starší duchovní bratr.
3 Vinoda Dádá je brahmačárí jméno Šríly Bhakti Pragňána KešavaGoswámí Mahárádže. Jeho celé jméno bylo
Vinoda-bihárí Brahmačárí. Byl ředitel Gaudíja Mathu během doby Šríly Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákury.
4 Po odchodu Šríly Bhaktisiddhánta Sarasvatí Thákury Prabhupády chtěl Šríla Kešava Mahárádža energeticky
kázat jeho jménem. Šríla Sarasvatí Thákura dříve byl potěšen kázáním Šríly Kešava Mahárádže a učenost
v písmech, že mu dal všechna svá skripta, a Šríla Kešava Mahárádža pochopil význam – že jeho gurudéva chtěl,
aby kázal skutečný smysl Vedánty – bhakti. Proto toužil založit společnost pro kázání z Vedánty o tom, co Šrí
Gaurasundara chtěl dát světu – rúpánuga-bhakti. Proto otevřel Gaudíja védánta Samiti.
5 Šríla Vámana Mahárádža byl pravá ruka Šríly Kešava Mahárádže a teď je áčárjou Gaudíja Vedánta Samiti,
podle vůle Šríly Kešava Mahárádže. Je také prezidentem společnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat